educarium - artykuły dla nauczycieli i rodziców


"Wdech nosem - wydech buzią"

Turbinka logopedyczna jest świetną pomocą do ćwiczenia siły odechu.Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że oddychanie jest naturalną czynnością fizjologiczną niezbędną do życia. Jest jeszcze drugi aspekt – oddychanie jest bardzo ważne dla poprawnego mówienia oraz prawidłowego rozwoju i funkcjonowania aparatu artykulacyjnego.

 

Więcej…
 
Charakterystyka procesów kodowania i dekodowania tekstów pisanych

W obecnych czasach czytanie i pisanie należą do powszechnych form komunikacji międzyludzkiej. Czytanie i pisanie to formy realizacji języka jako narzędzia poznawania świata i środka porozumiewania się, przekazywania myśli, wiadomości. To sposób na rozwój intelektualny, dostarczenia przeżyć emocjonalnych i estetycznych.

Próba scharakteryzowania tych umiejętności może dokonywać się w różnych płaszczyznach ich interpretacji. Szczególnie ważną rolę pełnią w nich dwa obszary badawcze: psycholingwistyczny i funkcjonalny. W obrębie pierwszego obszaru prowadzone są badania nad kodem informacyjnym i jego reprezentacjami poznawczymi. Obszar funkcjonalny natomiast zajmuje się mechanizmami działania podstawowych funkcji zaangażowanych w ich realizację.

Więcej…
 
Kamienie rzeczne w domu i na sali gimnastycznej 360-1401

Kolorowe kamienie rzeczne 360-1401Ćwiczenia stabilności ogólnej popularnie zwane na świecie core stability exercise, pozwalają na wzmocnienie gorsetu mięśniowego otaczającego tułów zarówno z przodu i z tyłu. Inaczej nazywane są także mięśniami rdzenia, ponieważ stanowią solidną podstawę i bazę przez którą kontrolowane są wszystkie ruchy człowieka. Systematyczne wzmacnianie tych mięśni może zapobiec wielu urazom, wspomóc rehabilitację, poprawić siłę i technikę chodu, biegu, pływania, przydatne jest również w narciarstwie, snowboardzie, siatkówce, koszykówce i w wielu innych sportach. Ważną dodatkową funkcją jest także wspomaganie dzieci , które mają problemy z utrzymywaniem równowagi.

 

Więcej…
 
Olimpiada logopedyczna Sammy - gra-plakat
(1 - user rating)

220-2145 Sammy - Olimpiada LogopedycznaĆwiczenia logopedyczne to zazwyczaj trudny kawałek chleba. Wielu terapeutów mowy boryka się z problemem motywowania dzieci do wielokrotnego wykonywania czasami żmudnych ćwiczeń twarzy i narządu mowy. Czy rywalizacja jest odpowiedzią na ten problem? Może nią być, ale gdy dodamy jeszcze pozytywne skojarzenie z grą planszową i tradycyjnym "urwisowym" strzelaniem z obudowy długopisu, to mamy murowany efekt dla dużej grupy dziecięcych odbiorców. Sprawdź grę-plakat, a zdziwisz się, jakie to może być łatwe.

Więcej…
 
O autyzmie
(6 - user rating)

Roksana Pałucka

Leo KennerTermin autyzm po raz pierwszy wprowadzony został w 1943 roku przez amerykańskiego psychiatrę Leo Kannera. Zwrócił on uwagę na pewną grupę dzieci odznaczających się nietypowym, charakterystycznym wzorcem zachowania. Były to dzieci zamknięte w sobie, izolujące się,  preferujące samotność oraz nie wykazujące chęci kontaktów ze światem społecznym. Objawy te sklasyfikował i określił mianem autyzmu, od greckiego słowa autos, czyli sam (Pisula, 2010).

 

Dziś autyzm określany jest nieco szerzej i  jest jednym z najpoważniejszych i najczęściej diagnozowanych zaburzeń rozwojowych (Suchowierska i inni, 2012).

Więcej…
 
Wprowadzenie do Terapii Integracji Sensorycznej
(76 - user rating)
        Występowanie różnego rodzaju dysfunkcji u niektórych dzieci i przyczyny ich powstawania są przedmiotem badań wielu naukowców. Jednak dopiero sformułowanie hipotezy wskazującej na implikacje funkcji psychoneurologicznych w zachowaniu i uczeniu się dziecka przez dr A. Jeana Ayresa doprowadziły do przełomu w tej dziedzinie.
Więcej…
 
Metoda Teczki (portfolio) w klasach I-III
(12 - user rating)
Wpisany przez Małgorzata Kalemba   

Od pierwszych chwil narodzin odbieramy bodźce poznawcze, ciekawi nas świat, rozglądamy się wokoło. Tak jest z każdym dzieckiem bez względu na jego wiek. Powinien to rozumieć każdy rodzic i nauczyciel, gdyż na nikim innym, tylko na nich spoczywa obowiązek tworzenia otaczającego dziecko środowiska, bogatego w bodźce rozwojowe. Nasza rola nie sprowadza się do dyktatorskiego nauczania dziecka wszystkiego tego, co wiemy, lecz stworzenia możliwości do samorozwoju.

Do sposobów, prowadzących do samorozwoju możemy zaliczyć metodę „Teczki”. Polega ona na prowadzeniu indywidualnych teczek przez dziecko.  Mogą one być prowadzone zarówno przez dzieci w wieku przedszkolnym jak i szkolnym.

Więcej…
 
Diagnoza, terapia i edukacja dzieci autystycznych w Polsce w 2015 roku- RAPORT JiM
(1 - user rating)

Autyzm jest coraz szerzej rozumianym zjawiskiem. Nadal jednak potrzebuje większego nagłośnienia i wielu rodziców potrzebuje wsparcia w swoich niepokojących obserwacjach. Wielu lekarzy rodzinnych zabiera cenny czas na terapię nie diagnozując.

Więcej…
 
Uwaga słuchowa
(3 - user rating)

O uwadze słuchowej słów kilka.

Więcej…
 
Osoby niepełnosprawne intelektualnie i muzyka
(5 - user rating)

Muzyka jest środkiem, który stosunkowo łatwo dociera do człowieka, także tego z niepełnosprawnością intelektualną, do jego przeżyć i świata wewnętrznego. Jest to możliwe dzięki temu, że omija ona sferę intelektualną w komunikacji werbalnej.

 

Więcej…
 
Książki naszych marzeń, czyli zapełniamy bibliotekę
(4 - user rating)

educarium - katalog dla bibliotek szkolnychMiło jest nam poinformować, że educarium realizuje zamówienia w ramach programu "Książki naszych marzeń". Program ten umożliwia zakup książek do bibliotek szkolnych w celu promocji czytelnictwa  wśród dzieci i młodzieży oraz rozwijania ich zainteresowań czytelniczych.

Więcej…
 
Moje doświadczenia z pracy metodą "planu tygodniowego"
(19 - user rating)
Po lekturze artykułu o planie tygodniowym zaczęłam systematycznie stosować tę metodę w praktyce (klasa 2-3 szkoły podstawowej). Od tego czasu nie mam już trudności z indywidualizacją pracy moich uczniów. Dostrzegłam wiele pozytywnych cech pracy tym sposobem.
Więcej…
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 3
Reklama
konstruowanie i manipulowanierozwijanie zmysłówspostrzeganie, koncentracja, percepcjamatematykamówienie, pisanie, czytanieterapia logopedycznajęzyki obceprzyrodapomoce Montessoripuzzle i nakładankigry i zabawki edukacyjneplastykamuzyka i teatrgimnastyka i ruchsport i rekreacjaPUS, multimedia, książkiakcesoria szkolne i klasowe