Żelazko i szkoła w przedszkolu? Samoobsługa w Metodzie Montessori
(1 - user rating)



Metoda Montessori przygotowuje do życia, a nie do zdawania egzaminów. To jedno ze sztandarowych haseł Marii Montessori, które przekuła na konkretne ćwiczenie podzielone na działy. Ważnym dla niej było, by dziecko uczyło się jak najwcześniej tego, co ułatwi mu poruszanie się w świecie.

Z tego założenia wynika u Montessori uczenie dziecka przedszkolnego takich działów jak:

•    ćwiczenia życia codziennego,
•    sensoryka,
•    język,
•    matematyka,
•    kultura.

Z tych właśnie działów życie codzienne jest pierwszym i podstawowym. Rozpoczyna się od poznania zasad panujących w przedszkolu Montessori. Pomimo, iż niektórzy uważają, że metoda Montessori to samowola i podążanie za dzieckiem, śpieszę z wyjaśnieniem, iż ilość zasad, jakie dziecko powinno w takim przedszkolu przestrzegać, obala ten mit. Jednym z ważniejszych elementów jest tzw. praca własna dziecka, czyli wyznaczony około 3 godzinny czas, w którym dziecko samo dokonuje wyboru, z jakimi pomocami chce pracować.


Zasada 1. Dziecko może pracować tylko z jedną pomocą naraz. Jeśli chce wziąć inną, musi tę aktualną posprzątać i odłożyć na właściwe miejsce. Tu ukryta jest kolejna zasada – każda pomoc ma swoje stałe miejsce, by ułatwić dzieciom odnalezienie jej oraz uczyć dbania o porządek i ład, którzy przecież wprowadza w życie dziecka poczucie bezpieczeństwa.

Zasada 2. Każda pomoc jest wyraźnie w składzie i wszystkie jej elementy znajdują się na jednej tacce, w koszyczku, pudełku lub innym pojemniku. Wszystko, co znajduje się w środku jest niezbędne do wykonania danego ćwiczenia i nie ma tam rzeczy zbędnych, rozpraszających, czy wprowadzających niejasność.

Tacka duża - 504-7600Tacki małe - 2 sztuki - 504-7500



Zasada 3. Wybraną pomoc dziecko rozkłada na dywaniku. Na dywaniku nie staje się ani nie siada – wyznacza on miejsce pracy tak, by było ono czytelne dla każdego innego dziecko. Dziecko samo wybiera miejsce w sali, w którym chce pracować. Jeśli dziecko chce pracować z innym, musi je poprosić i uzyskać zgodę na wspólną pracę. Ważne, iż taka praca kończy się również wspólnym sprzątaniem.  Dywaniki do pracy indywidualnej można znaleźć tutaj.


Stojak na 3 dywaniki - 517-3100Stojak na 5 dywaników - 517-3200

Ład i porządek utrzymują same dzieci, oczywiście z pomocą i współpracą nauczyciela, jeśli dane dziecko tego wymaga. Pomagają temu przystosowane wielkością do możliwości dziecka miotły, szufelki, zmiotki i szczotki. Znajdziesz je tutaj.

Dzieci same piorą, suszą, a nawet prasują. Wymaga to od nauczyciela wielkiej uwagi, znajomości swoich podopiecznych, ale i zaufania do ich wzrastających umiejętności. Dzieci same czyszczą i pastują skórzane buty, czyszczą lusterka, srebrne sztućce, oliwią drewniane elementy jak np. deski do krojenia, odkurzają i podlewają rośliny pokojowe i wiele innych przydatnych w życiu umiejętności.

Tak zwana mała motoryka jest bardzo ważną częścią działu życia codziennego. Wprowadza dzieci do kształtowania umiejętności precyzyjnego posługiwania się własnymi dłońmi i rękami, kładzie nacisk na koordynację wzrokowo-ruchową, koncentrację i rozwija wytrwałość. Tak wiele zadań dla tak proste pomoce skomponowane przez Montessori dzięki obserwacji jej podopiecznych. Należą do nich m.in.:

•    Nauka cięcia papieru - tacka z akcesoriami - 504-0000

Tacka z akcesoriami
•    Nauka klejenia papieru - tacka z akcesoriami 504-0100

Tacka z akcesoriami


•    Nauka zaplatania warkocza  - 504-0700

Nauka zaplatania warkocza - 504-0700


•    Nauka mycia rąk mydłem w kostce Stolik do mycia rąk - 518-2600

Nauka mycia rąk mydłem w kostce - Stolik do mycia rąk


•    przelewanie, przesypywanie, przekładanie za pomocą łyżeczek, szczypiec, pęset, różnorodnych małych przedmiotów to raj możliwości dla kreatywnego nauczyciela montessoriańskiego; wystarczy każdą pomoc umieścić w jasnym zestawie np. na tacy lub tablecie.

Seria tabletów ćwiczeniowych, znajdująca się w ofercie educarium, opracowana została przez znana niemiecka pedagog - Antje Bostelmann. Głównym pomysłem było przy tym przeniesienie sprawdzonych w praktyce montessoriańskiej tacek z zakresu ćwiczeń praktycznego życia na grunt współczesny. Male dzieci i przedszkolaki doświadczają swojego otoczenia poprzez różnorodne aktywności. Tablety ćwiczeniowe ułatwiają uporządkować proponowane maluchom ćwiczenia, ucząc je przy tym porządku i organizacji miejsca pracy.

ZESTAW Komplet 4 tabletów - 550-2209

ZESTAW - Komplet 4 tabletów


Jak samodzielnie ubrać kurtkę? Tym sposobem nawet dwulatek zrobi to bez większych problemów.

Wystarczy odpowiednio przygotować kurtkę. Trzeba położyć ją na podłodze lub na stoliku dostosowanym do dziecka. Rękawy należy wyprostować, jeśli trzeba, wywinąć na odpowiednią stronę, i rozłożyć poły (przednie części) kurtki na boki. Kolejny krok to stanąć jakby z drugiej strony, niż „normalnie” by się wydawało, czyli od strony kołnierza. Pierwszy ruch to włożenie rąk w otwory rękawów. Drugi ruch, to przerzucenie kurtki przez głowę i… gotowe.

Innym trudnym dla dziecka zadaniem, które wyodrębniła Maria Montessori jest zapoznanie bardzo różnych zapięć i sposobów łączenia dwóch elementów ze sobą. Zapięcie guzików w swetrze, zawiązanie sznurówek na kokardę, zapięcie napy (zatrzasku) na bluzie, zapięcie sprzączki od paska, zasunięcie zamka błyskawicznego w plecaku czy kurtce, przypięcie elementu odblaskowego do plecaka za pomocą agrafki, czy nawet zapięcie rzepu to także elementy szczegółowej nauki i ćwiczeń w przedszkolu montessoriańskim. Do nich powstała cała seria ramek zapięciowych, na których dziecko ćwiczy w sposób wygodny i ułatwiony czynności, które wykonywać musi lub będzie wykonywać wielokrotnie w życiu.

To tylko część ćwiczeń przygotowujących do życia według Marii Montessori. Są one cały czas aktualizowane i rozwijane przez współczesnych pedagogów Montessori, uwzględniając nowe umiejętności, których opanowania wymaga od dziecka współczesny świat i życie.